Zesílení signálu je hlavní a současně poslední krok masteringu, který dělá hudbu hlasitější a chtělo by se říct i lepší, protože tak to lidské ucho vnímá.
Hudbu definuje nejen prostor mezi notami, ale i ten nad nimi, kterému se odborně říká headroom a doprovází skladbu od prvotního náběru zvuku až po finální mastering.
Mastering je téma plodné na obsah, proto padlo rozhodnutí věnovat se distribučním formátům v samostatné třetí části a zde se zaměřit výhradně na pracovní postup.
Někdy je třeba zjednodušovat, jinak se člověk zahltí detailem dříve, než pochopí širší souvislosti. V tomto pojetí lze mastering zúžit na pouhé zesílení signálu na úroveň vhodnou k poslechu. Bohužel existuje celá řada faktorů, které proces komplikují, a právě na ně zaměříme pozornost.
Kompresor je poměrně složité zařízení, pro jehož ovládání je nutné vyvinout cit na základě porozumění procesu komprimace, ke kterému se vám tento článek pokusí alespoň trochu pomoci.
Takzvaný běžný poslech snese hodně a nepotřebujeme k tomu mnoho. V klidu vystačíme s mobilním telefonem a sluchátky v hodnotě několika set korun. V okamžiku, kdy se zvukem manipulujeme při mixu nebo masteringu, se situace mění ve zcela jiný příběh.
Začněme tím, že některé vokály de-essing potřebují a jiné ne. Přítomnost rušivých frekvencí je zpravidla dobře slyšitelná, to je dobrá zpráva. Špatná zpráva je, že de-esser nebude fungovat stejně na různých vokálech. Takže co s tím a kudy na to?