Články ze světa zvuku

Headroom

08.02.2023

Hudbu definuje nejen prostor mezi notami, ale i ten nad nimi, kterému se odborně říká headroom a doprovází skladbu od prvotního náběru zvuku až po finální mastering.

Třetí a poslední část této minisérie o masteringu uzavřeme rozborem distribučních formátů a několika doplňujícími myšlenkami k tématu.

Mastering je téma plodné na obsah, proto padlo rozhodnutí věnovat se distribučním formátům v samostatné třetí části a zde se zaměřit výhradně na pracovní postup.

Někdy je třeba zjednodušovat, jinak se člověk zahltí detailem dříve, než pochopí širší souvislosti. V tomto pojetí lze mastering zúžit na pouhé zesílení signálu na úroveň vhodnou k poslechu. Bohužel existuje celá řada faktorů, které proces komplikují, a právě na ně zaměříme pozornost.

Komprese

11.12.2022

Kompresor je poměrně složité zařízení, pro jehož ovládání je nutné vyvinout cit na základě porozumění procesu komprimace, ke kterému se vám tento článek pokusí alespoň trochu pomoci.

Monitoring

12.11.2022

Takzvaný běžný poslech snese hodně a nepotřebujeme k tomu mnoho. V klidu vystačíme s mobilním telefonem a sluchátky v hodnotě několika set korun. V okamžiku, kdy se zvukem manipulujeme při mixu nebo masteringu, se situace mění ve zcela jiný příběh.

Míchání hudby je svým způsobem umělecká disciplína, a i když je svázaná mnoha pravidly, žádná z nich nejsou absolutní vesmírný zákon.

Jak na sykavky

11.09.2022

Začněme tím, že některé vokály de-essing potřebují a jiné ne. Přítomnost rušivých frekvencí je zpravidla dobře slyšitelná, to je dobrá zpráva. Špatná zpráva je, že de-esser nebude fungovat stejně na různých vokálech. Takže co s tím a kudy na to?

Vznik jména a loga studia byl dlouho zrající proces. Započal před mnoha lety, nezávisle na dnešním stavu věcí a finální formu dostal ve chvíli, kdy to celé začalo dávat smysl. Nevím, jak dobře to půjde dát do slov, každopádně zážitky jako tento člověka učí, že vše se děje v pravý čas.