Gain Matching
Když to trochu přeženu, Gain Matching by měl být v čítance audio postprodukce na prvním řádku strany jedna. Nebo alespoň v první kapitole, protože je to důležité.
Smyslem procesu je vyrovnání vstupní a výstupní úrovně hlasitosti v procesoru na shodnou úroveň za účelem posouzení dopadu aplikovaného efektu na signál. Typicky může jít o jednotlivost jako ekvalizace či saturace nebo rovnou celý Channel Strip (resp. soubor efektů). Bez tohoto vyvážení neposuzujeme témbr, ale hlasitost. A hlasitější se vždy bude jevit jako lepší. Kromě toho je ve hře i prevence proti clippingu v důsledku kumulace hlasitosti série zapojených procesorů.
Výjimku z této zásady tvoří zpracování signálu v pomocné stopě (řečí Abletonu Return Track, resp. Auxiliary Track v jiných DAW), kde výše popsané vyvážení není nezbytné. Postačí zde ohlídat clipping a následně přes nástroj Send přimíchat menší porci signálu do výstupní sběrnice (Main).
Zatím stále převažující způsob dorovnání hlasitosti je manuální vyvážení na výstupu signálové cesty. Je to úmorná a ne zcela přesná práce, kterou si stojí za to zjednodušit. Přesnost vyvážení by měla být alespoň ±1 dB, ale teoreticky (pro cvičené ucho s dobrým monitoringem v akusticky vyladěném prostoru) může být vnímatelný rozdíl už od ±0,3 dB. Nabízí se dva způsoby, jak s problémem účinně bojovat a zpracování více či méně automatizovat.
První způsob řešení spočívá v použití pluginu s automatickým dorovnáním Gainu. S tím se setkáte např. u efektů od Analog Obsession. Nebo Channel Strip SSL 4K B obsahuje saturační modul s automatickou kompenzací. V těchto případech probíhá proces pod kapotou bez potřeby se starat. Se zajímavým řešením přicházejí Švédové ze Softube, kteří mají každý plugin vybavený funkcí Gain Difference Meter. To značně zjednodušuje nastavení faderu na výstupu do optimální polohy a je škoda, že podobný přístup zatím neadoptovalo více vývojářů.
Druhým způsobem řešení je měřič hlasitosti. Méně elegantní variantou je "dvoustupňové" provedení (vysílač/přijímač), kdy umisťujeme jeden modul na začátek a druhý na konec signálové cesty. Mnohem pohodlnější je měřič pouze s jedním modulem. Může to být třeba MAGC od Melda Production. Problém je, že ten vždy vyžaduje manuální nastavení Side-Chainu (směřovat na měřený kanál).
Naštěstí jsou tu Noir Labs a jejich elegantní utilita Volume Buddy. Je to dobrá zpráva, ale jen pro majitele Abletonu Live Suite (s rozšířením Max For Live). Tento M4L doplněk si sám interně vyhodnotí, kde v signálové cestě se nachází a naměří rozdíl mezi vstupem a výstupem. Pak už je na vás, jestli změřenou hodnotu zadáte přímo do procesoru nebo jen zamáčknete tlačítko Hold. Drobnou nevýhodou doplňku je fakt, že měří hlasitost v jednotkách LUFS, zatímco mixér Live operuje s RMS v dB.
Foto © Andy Makely 2021